Pelgrimspad: 's-Hertogenbosch - Visé (B) | 292km

30 juni 2015 - Visé, België

De afgelopen jaren hield ik mijn wandelverslagjes vooral bij via Facebook. Met het aanmaken van mijn persoonlijke reislogger en voor de volledigheid van al mijn Camino etappes heb ik ze gemakshalve gebundeld in een eerste 'verhaal'.

Pelgrimspad: 292km

16.04.2015 's-Hertogenbosch - Haaren

Nog maar net bekomen van het Pieterpad, vandaag het Pelgrimspad gestart, 26km vanaf huis via Den Bosch (uiteraard een kaarsje opgestoken in de Mariakapel van de St. Jan), via de Vughtse heide naar Kasteel Haaren. Leuk om de bekende eigen omgeving ook eens anders in je op te nemen. Overigens is de bewegwijzering van het Pelgrimspad toch net even wat minder duidelijk dan het Pieterpad, soms echt even spoorzoekertje spelen. Prachtig wandelweer trouwens.

IMG_2749

23.04.2015 Haaren - Middelbeers

Van de Meierij (Haaren) vandaag de Brabantse Kempen (Middelbeers) ingewandeld. Bijna terug bij mijn roots. Mooi 'survival' tochtje van 20km met overstroomde paadjes in de Kampina en te trotseren prikkeldraad wat verderop. Opvallend hoe weinig wandelaars je door de week eigenlijk tegen komt. Het maakt de stilte in het gebied wel heel erg mooi.

IMG_2815

19.05.2015 Middelbeers - Steensel

Weer een mooie wandeling achter de rug, 24km dwars door de Brabantse Kempen, van Middelbeers via Vessem naar Steensel door bossen en heide, en wat een prachtige luchten vandaag. Ik had alleen niet gerekend op die fikse regenbui aan het eind. Mooi trouwens de stiltetuin bij de Jacobushoeve in Vessem en wat een warm welkom bij pelgrimshuis Kafarnaum. Mooi om de bezieling te ervaren.

IMG_3012IMG_3013IMG_3015

04.06.2015 Steensel - Heeze

Wat een mooie ☀️ wandeldag vandaag, 24km Pelgrimspad, bos en heide etappe van Steensel naar Heeze, waar ik ben opgegroeid. Back to my roots, bekend terrein vanaf de Aalsterhut (voor locals 'De hut van Mie Pils'), de Groote Heide en Heeze zelf. Met deze warmte ook die fijne geuren van de naaldbomen en de zandgronden. Doet me denken aan vroeger, wanneer we over de heide gingen fietsen. Blijft mooi hier in het zuiden van De Kempen.

IMG_3273

09.06.2015 Heeze - Maarheeze

Grotendeels bekend terrein vandaag op het Pelgrimspad. Door het dorp Heeze, waar ik als kind 11 jaar heb gewoond, langs het kasteel, door de Hubertusbossen, over (o.a.) de Strabrechtse heide. Ofschoon ik het dorp als kind wel mooi vond zie ik nu dat het niet slechts mooi is, maar een prachtige omgeving om te wonen. Uiteindelijk na 25km via de bossen in Maarheeze gearriveerd. Daarna nog 'even' 3 kilometer naar het station. Dat was even doorbijten. De ene dag wandel je nu eenmaal makkelijker dan de andere dag. Ik was stiekem wel blij dat ik er was vandaag. Al met al dus 28km in de benen.

IMG_3283

11.06.2015 Maarheeze - Ell

Van mijn roots in Brabant naar de roots van mijn familie en voorouders in Limburg. Kerkje in het bos, kruisen, kapellen & asperges (mmm😀), allemaal even mooi, 33 km van Maarheeze naar Ell. Veelal intuïtief, want het was wederom niet geweldig bewegwijzerd, of ik had mijn verstand te veel op nul staan. Hoe dan ook, ik vond de route toch wel terug. Er zijn van die dagen dat lange afstanden wandelen echt moeiteloos gaat. En wat een heerlijk zonnig wandelweer. 25 graden, zonovergoten ☀️, windje, vitamine D. Van genoten vandaag! Wat krijg ik hier veel energie van.

IMG_3308

13.06.2015 Ell - Thorn

Mama, vraagt Iris (6), mag ik een keertje met jou meewandelen op het Pelgrimspad? Ja natuurlijk, doen we. Zo gezegd, zo gedaan. We vertrekken met regen richting station. Mama, mag ik op het station inchecken? Ja hoor, dat mag. Mama, is dit de sneltrein? Ja, dit is de sneltrein. Mama, zijn we al bij opa en oma voorbij? Nee, nog niet. En dan eindelijk na 2 uur OV en nog veel meer mama, mama, mama, starten we de 10km van Ell naar Thorn. Perfecte timing, want de lucht trekt, alsof het zo moest zijn, open en de zon begint te schijnen. Mama, mag ik een koekje? Na 1 kilometer, mama is het nog ver? Nou, toch nog wel even wandelen. Mama wat staat er op die akker? Uhh, geen idee! Mama, kijk een ree! Mama, ik heb het warm. Mama, mijn benen doen een beetje zeer. Mama, waar is het cafeetje nou? Nou, dat blijkt nog gesloten, bij de volgende gaan we een ijsje eten, goed? Mama, mag ik een broodje, mama mag ik water, mama, zie je die sproeier op het land? Mama, ik moet plassen. Mama, kijk dat paard heeft vlechtjes. Mama, kijk wat een mooie klaprozen. Mama kijk, daar is het witte stadje (Thorn). We zijn er, ... zullen we gaan WINKELEN mama? Mama, mama, mama. Mama vond het een topdag, ik heb ervan genoten! En wat knap dat jij 10km hebt gewandeld!

IMG_3356

16.05.2015 Thorn - Born

Vandaag de etappe van zaterdag afgemaakt, 23km van Thorn naar Born, via Maaseik (B). Eerste stuk mooi, daarna eentonig, maar het volgende stuk wordt vast weer mooi.

IMG_3393

23.06.2015 Born - Nuth

Mooie wandeltocht vandaag, van Born via Sittard het heuvellandschap in naar Nuth. 25km waarvan de helft parallel met het Pieterpad, bekend terrein dus. Het Pelgrimspad doet vandaag zijn naam eer aan, heel veel kapellen en kruisen onderweg onder mooie dreigende luchten, gelukkig maar slechts enkele druppeltjes hoeven te voelen.

IMG_3445

25.06.2015 Nuth - Gulpen

Wat een prachtige zonnige wandeldag was het vandaag, om 8.30 uur was het al warm in Zuid-Limburg, of lag het aan mij, want het lopen ging aanvankelijk voor geen meter. Waarschijnlijk zat de alcohol van de avond ervoor nog in mijn bloed, en te weinig slaap helpt ook niet echt. Maar een tussenstop halverwege doet altijd wonderen. Hoe dan ook, het was de meest mooie etappe van de 725km die ik het afgelopen jaar tot dusver heb gewandeld. Serieuze klimmetjes, mooie Limburgse hoeves, vakwerkhuizen en prachtige vergezichten in de 24km van Nuth naar Gulpen. Ik word hier echt heel blij van. En na afloop nog even  thee met vlaai bij mijn tante die zelf een aantal jaren geleden de Camino Frances liep. Nog 2 etappes en dan zit het Pelgrimspad er ook al weer op. Op naar Maastricht en daarna nog even naar Visé (B)

IMG_3467

28.06.2015 Gulpen - Maastricht

En dan vandaag de op een na laatste etappe van het Pelgrimspad van Gulpen naar Maastricht. Wat 30km had moeten zijn werd 33km. Slecht bewegwijzerd, niet goed opgelet, te veel te kletsen, te warm, wie zal het zeggen. In elk geval wel weer heel veel mooie plekjes gezien, heel veel kratten Brand bier, kastelen, kapellen, kruisen en zo waar een ijsvogel. Wat een leuke wandeling met Wendy vandaag.

IMG_3494

30.06.2015 Cadier & Keer - Visé

Et voilà, ... met 26km vandaag de allerlaatste etappe van het Pelgrimspad van Cadier en Keer naar Visé in België. Een mooie etappe met flink veel stijgen en dalen, met hoge grassen, brandnetels en overgroeide paadjes, dat je je af vraagt, -klopt dit wel?- Dus met dit heerlijke warme weer heel charmant de sokken tot aan mijn knieën opgetrokken! (en daarna weer heel snel omlaag!). Hoe dan ook, in 2,5 maand, 12 etappes van gemiddeld 24km vanaf mijn huis in Empel naar Visé gewandeld, in totaal een kleine 300km. Een mooie afwisselende route. En dan nu eens bedenken wat het vervolg gaat worden na bijna 800km Pieterpad en Pelgrimspad het afgelopen jaar, want net als met hardlopen, het is toch een beetje verslavend.

IMG_3522IMG_3527

07.07.2015 Maastricht - Visé

En dan heb je 500km Pieterpad en 300km Pelgrimspad in de benen, en dan....., dan loop je het gat dicht tussen beide eindpunten. Dus op -Walking Tuesday- van Maastricht via de St. Pietersberg naar Visé gelopen, een etappe van, wat later blijkt, 32km. Zonder routeboekje, maar met de wetenschap dat er een GR5 etappe (Hoek van Holland-Nice) tussen beide eindpunten loopt. Goed op de markeringen letten dus. En dat gaat bijzonder goed, ... totdat je er één mist, en ik echt geen zin had een heel stuk bergop terug te lopen. Dus in mijn beste Frans in het eerstvolgende dorp de weg gevraagd. De GR5 blijken ze nog nooit van gehoord te hebben, maar men is zonder meer bijzonder behulpzaam. De dame in kwestie wil me graag een lift geven naar het eerstvolgende dorp. -Mais non-, ik ben -à pied- en niet -en voiture-, dus na alle uitleg vervolg ik met haar adviezen mijn tocht, haalt ze me met haar auto iets later in, stopt ze nog een keer om de weg uit te leggen en dan ... als ik denk -het zou toch wel fijn zijn als die markeringen weer een keer komen- zie ik opeens de markeringen weer verschijnen. Fijn, ...op naar Visé nu, nog zeker 15km op dat moment. En het is warm, heel warm..... En dan denk je een eindje verderop, -hé, ik lijk wel een rondje te lopen hier in de heuvels- en vervolgens herken je ook dat ene huis, ...waar je een uur eerder ook langs bent gelopen. Even mentaal doorbijten nu, een stukje route nogmaals lopen en dan op dat ene kruispunt... -fuck de markeringen-, ik loop nu gewoon rechtdoor naar die brug daar in de verte waar ik vast over moet, daarachter zal de Maas ook wel liggen en dan zal Visé daar achter moeten liggen. Intuïtief blijkt het te kloppen en zie ik wederom ook de markeringen weer op mijn pad. Dan blijk ik, aangekomen in Visé, net de trein te hebben gemist. Nog even 55 minuten wachten op een lelijk station naast de snelweg. Maar hé, daar komt hij toch aan, de trein blijkt vertraagd. Een dankbaar momentje. Een hele ervaring rijker, maar vertrouwen en go with the flow ... Het was een heerlijke wandeling, met leuke ontmoetingen, waaronder wandelaars naar verre bestemmingen (die op hun tweede dag richting Zuid-Frankrijk de weg al kwijt waren). En dat is het leuke van alleen lopen, afgezien dat je even niets moet of even op jezelf wordt terug geworpen, kruisen veel diverse mensen je pad met veel openheid, vriendelijkheid en behulpzaamheid, mede ingegeven door een gezamenlijke passie. Ont-moeten wordt ontmoeten.

11700819_870799196336608_6282490624447679313_n